Der Fonds für Entwicklung und Partnerschaft in Afrika - fepa setzt sich seit 50 Jahren für Afrika ein, indem er Selbsthilfeprojekte in Zimbabwe, Tansania und Südafrika unterstützt. Dabei arbeitet er mit lokalen Partnerorganisationen zusammen, deren Programme er ideell begleitet und denen er finanzielle und konzeptionelle Unterstützung gewährt.

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Ubuntu und Entwicklungsarbeit
Foto: © FEPA
02.12.2022

Ubuntu und Entwicklungsarbeit

Entwicklungsarbeit muss die Denkweise der Gemeinschaft respektieren, anstatt unrealistische Theorien des Wandels mitzubringen, die in den Gesellschaften, aus denen sie stammen, verankert sind. Von Sfe Sebata

FEPA "Sfe Sebata argumentiert, dass das Gemeinschaftsleben der Nährboden für Entwicklung in Afrika ist. Afrikaner:innen, die diesen Werten nicht entfremdet sind, liefern den besten Beweis dafür, wie Entwicklungsinitiativen funktionieren können. Es gibt kein afrozentrisches Kulturelement, das mehr missverstanden wird als das Konzept von Ubuntu. Ubuntu ist ein Bantu-Wort, das für eine «Kultur der Menschlichkeit» steht. Es beschreibt den Kern dessen, was es heisst, Mensch zu sein. Es ist nicht nur ein Konzept für Subsahara-Afrika, sondern das allgemeine Ethos des Afrikaner:innenseins."

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Men engage: A debate is needed on ‚positive masculinities‘....
Photo by Yasin Yusuf on Unsplash
07.01.2022

Men engage: A debate is needed on ‚positive masculinities‘....

Men from Switzerland and Zimbabwe questioned existing "male myths" and male privileges

FEPA "This summer we had an intensive intercultural debate on how young men can contribute to gender justice. This was prompted by the numerous indications from fepa partner organisations that successful work for gender justice must also involve men. So, we said to ourselves: let's find out how we can tackle this. And so, as men from Switzerland and Zimbabwe, we questioned existing "male myths" and male privileges. We analysed how socialiasation entrenches patriarchal domination. We debated how to overcome binary role models and how to publicly address the taboo and discrimination of diverse gender identities. We saw that the conventional male roles also harm the men themselves and that it is precisely this insight that can motivate us to question gender roles. We discussed our findings with many women. This conversation must continue until equality and justice between all genders are the norm and fundamental."

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A beautiful silence in danger
Sign language. Photo: © Miss Deaf Pride Zimbabwe
MMS Bulletin #158

Juni 2021

A beautiful silence in danger

The experiences, gaps in provision and challenges faced by Deaf women in Zimbabwe

This paper focuses on Deaf women and girls, their experiences, challenges and the gaps in provision which they encounter when trying to access gender-based violence (GBV) services. The reluctance of a number of institutions to adopt Sign Language to communicate with Deaf women increases this group’s vulnerability to gender-based violence. Most Deaf women and girls cannot read written English and find the English language complex and difficult to understand. It is essential that institutions in Zimbabwe adopt Sign Language, especially since it has been ratified as an official language in the Zimbabwean constitution.

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