Dieses Jahr ist es zwanzig Jahre her, dass die Bevölkerungskonferenz von Kairo neue Massstäbe und Prinzipien bezüglich der sexuellen und reproduktiven Gesundheit und Rechte gesetzt hat. Diese Konferenz („International Conference on Population and Development, ICDP) hat aufgezeigt, dass Fragen des Bevölkerungswachstums und der sozialen und wirtschaftlichen Entwicklung nur mit einem rechtebasierten Ansatz vorwärts gebracht werden können.
Wo stehen wir 20 Jahre nach der Verabschiedung des Aktionsplanes von Kairo, der freiwillige Framilienplanung, Entwicklungspolitik und Stärkung der Frauenrechte miteinander verknüpft hat? Noch immer fehlen aber 220 Millionen Frauen weltweit der Zugang zu Verhütungsmitteln – und noch immer verlassen 25% der Mädchen im südlichen Afrika aufgrund von ungewollten Schwangerschaften die Schule. Offensichtlich bestehen schwerwiegende Hindernisse im Zugang zu Diensten der sexuellen und reproduktiven Gesundheit.
Am diesjährigen Symposium beschäftigen wir uns mit diesen Hindernissen und wir wollen deutlich machen, dass die Ergebnisse von Kairo 1994 noch immer für die internationale Gesundheitszusammenarbeit höchst relevant sind.
Ins Zentrum unserer Diskussion stellen wir dabei die Jugendlichen – sie sind die zentrale gesellschaftliche Gruppe, um Fortschritte für die Gesundheit von Frauen und Mädchen, Müttern und Kindern zu erreichen. Welche Barrieren müssen für Jugendliche abgebaut, damit sie Zugang zu Gesundheitsdiensten erhalten? Wie müssen jugendfreundliche Gesundheitsdienste der sexuellen und reproduktiven Gesundheit gestaltet sein? Wie kann das gesellschaftliche Umfeld so gestaltet werden, damit die Jugendlichen selbst für ihr Recht auf Gesundheit einstehen können?
Diskutieren Sie also im November mit und reservieren Sie sich schon jetzt das Datum.
Martin Leschhorn Strebel Netzwerk Medicus Mundi Schweiz
Reduced access to health care, increased discrimination, and impact on HIV research and programs
Public Health effects of Anti-Homosexuality Laws in countries like Russia or Uganda are reflected on PLOS Medicine: "Climates of fear are generated by these kinds of impunity, which force people to flee their communities, go into hiding, and avoid places, such as clinical or community outreach facilities, where they might be exposed to ridicule, violence, or arrest. Our research group reported on human rights violations against men who have sex with men (MSM) in Namibia, Botswana, and Malawi in 2007. In each country, men reported avoiding health care and HIV testing, due to fear of abuses or actual past experiences of mistreatment in health care facilities. Men who expressed such fears were less likely to have had a recent HIV test and more likely to have an untreated sexually transmitted infection."
Costa Rica’s public health care system remains relatively affordable and efficient
"A new study by the Municipal Services Project compares health outcomes in Chile and Costa Rica, countries which have come to epitomise opposite approaches to ‘universal health’ in Latin America. Chile’s focus has been on insurance-based UHC while Costa Rica has built a single public health system. The research demonstrates widespread and consistent advantages for promoting universal health through a strong public system that funds and provides all medical and preventive services to citizens rather than through a fragmented public-private mix," writes Luis Ortiz Hernández on The Lancet's Global Health Blog.
Developing a human rights strategy within the GFATM
"In recent years, multilateral and bilateral donors have begun engaging more actively in assessment and management of human rights risks that can either impact, or unintentionally result from, aid investments. In 2012, the Global Fund committed to a four-year strategy which includes protecting and promoting human rights as one of its strategic objectives. This ambitious commitment placed the Global Fund at the forefront of multilateral health donors engaging on human rights concerns. In 2013, the Global Fund began to operationalize this commitment in partnership with internal and external stakeholders and civil society, opening up a new field of debate around the obligations of multilateral health donors in the context of country ownership." (pdf)
Eine neue Vakzine kann Epidemien offenbar wirksam eindämmen
"Ein in Indien erzeugter Impfstoff scheint zuverlässig vor Cholera zu schützen. Ausufernde Epidemien, wie jene nach dem Erdbeben in Haiti, dürften sich damit wirksam eindämmen lassen," schreibt die Neue Zürcher Zeitung zu einer Untersuchung der Ärzte ohne Grenzen in Guinea.
Global implications of artemisinin losing its edge on malaria are alarming
"Scientists in south-east Asia call for pre-emptive strike in Burma jungle to contain resistant strain spreading to India and Africa."
WHO Bulletin
This month's edition of the WHO Bulletin is dedicated on the Brics-countries and their role in global health.
"Midwives make enormous contributions to the health of mothers and newborns and the well-being of entire communities"
"A report released (on 3rd June 2014) by UNFPA, the United Nations Population Fund together with the International Confederation of Midwives (ICM), WHO and partners reveals that major deficits in the midwifery workforce occur in 73 countries where these services are most desperately needed. The report recommends new strategies to address these deficits and save millions of lives of women and newborns."
Bern, 9. September 2014
Unsere Gesellschaft altert. Gefragt sind Ansätze, die dem zunehmenden Personalmangel in der Pflege entgegenwirken. Die Pflegehelfer/-innen SRK (PH SRK) sind als Gruppe des Assistenzpflegepersonals bereits heute in der Grundpflege und Betreuung nicht mehr wegzudenken. Wie gelingt es, diejenigen PH SRK, die eine Anschlusslösung an eine Berufsausbildung suchen, gezielt zu unterstützen? Welche Hindernisse gilt es zu überwinden? Mit Beiträgen aus Forschung und Praxis diskutieren wir an der SRK-Tagung Chancen und Grenzen von Pflegehelfer/-innen SRK und deren Beitrag in der Pflege. Die Fachtagung wird in Zusammenarbeit mit der «IG Pflegehelfer/-in SRK» realisiert.
Ifakara (Tanzania) or (Vientiane) Laos, 17 November - 5 December 2014
This intense three weeks course takes place once a year, in November in Ifakara,Tanzania or Vientiane, Laos. The course aims at introducing the basic principles of strategic programme and project management. It also focuses on practical aspects of the planning and implementation process, using the techniques of a simulation exercise and computer based support.
Lugano, 25 August - 30 August 2014
The courses are intended for professionals and managers of health administrations, hospitals and other services and facilities within the health sector, policy-makers and any student registered with one of the continuous education programs coordinated and supported by the SSPH+. The focus of the offered courses is on the transfer of new concepts and practical experiences, based on scientific evidence, which enables participants to use them in their daily work. The Summer School has become a unique platform for public health professionals and researchers at all levels of their career to update their knowledge and skills and to exchange expertise and experiences in a stimulating and inspiring environment.
Genève, 10 - 14 novembre 2014
La santé fait aujourd’hui partie intégrante de la politique étrangère. De nouvelles compétences sont nécessaires pour négocier des accords internationaux et entretenir des relations avec un large éventail d’acteurs. Cet enseignement met l’accent sur les questions de santé qui transcendent les frontières nationales et comment elles sont traitées par les acteurs impliqués et à différents niveaux de gouvernance. L'Institut de hautes études internationales et du développement (IHEID) organise dorénavant un enseignement francophone annuel sur le thème « Diplomatie et Santé ».
Basel, 5. November 2014
Dieses Jahr ist es zwanzig Jahre her, dass die Bevölkerungskonferenz von Kairo neue Massstäbe und Prinzipien bezüglich der sexuellen und reproduktiven Gesundheit und Rechte gesetzt hat. Dies nehmen wir zum Anlass um uns vertieft mit der sexuellen und reproduktiven Gesundheit und Rechte am diesjährigen Symposium auseinanderzusetzen. Ins Zentrum der Diskussion stellen wir dabei die Jugendlichen – sie sind die zentrale gesellschaftliche Gruppe, um Fortschritte für die Gesundheit von Frauen und Mädchen, Müttern und Kindern zu erreichen. Welche Barrieren müssen für Jugendliche abgebaut, damit sie Zugang zu Gesundheitsdiensten erhalten? Wie müssen jugendfreundliche Gesundheitsdienste der sexuellen und reproduktiven Gesundheit gestaltet sein? Wie kann das gesellschaftliche Umfeld so gestaltet werden, damit die Jugendlichen selbst für ihr Recht auf Gesundheit einstehen können?
"Governments must provide, monitor and evaluate universal access to a basic package of youth-friendly health services."
"Outcome of the Bali Global Youth Forum of United Nations Member States, youth groups, individual youth participants, non-governmental organizations, private sector institutions and other stakeholders, as well as thousands of virtual participants." Use the the link "Staying healthy" to the final recommendations concerning healt issues and youth.
Linking HIV and SRH programmes to adolescent health
"There are 1.2 billion adolescents (10-19 years) in the world today. This is the largest number of adolescents in the history of mankind. Sexual and Reproductive Health programmes and HIV programmes do not effectively address adolescents," wrote Venkatraman Chandra-Mouli, WHO's Coordinator of the Adolescent Health and Development, Department of Child and Adolescent Health and Development.
A systematic process to scale up the provision of health services and health-related commodities to adolescents
"The document makes the case for concerted action on adolescent health, it explains CAH's "4S framework" to strengthen the response of the health sector to adolescents, CAH's systematic approach to scaling up health service provision to adolescents, and the rationale and objectives of CAH's work in focus countries."
Women and men have a role to play in combating the practice
"It is important to recognize, too, that sexual violence doesn’t happen exclusively to women and girls; men and boys can also be targeted, a fact acknowledged by the United Nations for the first time two years ago in Security Council Resolution 2106. Sexual violence against males is, if anything, even less reported than that against women due to shame, fear of stigmatization and the far more limited — and in some cases non-existent — support structures or medical help available," write Emma Pomfret and Chantal Daniels for devex.
Stellenausschreibung von SoldarMed
SolidarMed sucht dringend eine/n Projektleiter/in für das HIV-Projekt SMART in Ancuabe, Moçambique. (pdf)
Das Berner Hilfswerk FAIRMED hat 57 Kisten mit lebensnotwendigen Medikamenten für die Zentralafrikanische Republik bekommen. Die amerikanische Organisation ALM (American Leprosy Mission) schickte die Schmerzmittel, Antibiotika und Rehydratations-salze im Gesamtwert von rund 350 000 Franken in die Zentralafrikanische Hauptstadt Bangui, wo sie soeben angekommen sind.
Jahresbericht 2013
SolidarMed-Präsident Dr. med. Svend Capol versucht, einer Antwort auf diese Frage in seinem Jahresrückblick näher zu kommen. Die Zahlen geben SolidarMed ein gutes Zeugnis für das vergangene Jahr. Hier finden Sie den frisch "gedruckten" Jahresbericht 2013. (pdf)
Sensibilisierungsarbeit gegen Malaria
Der alljährliche Stichtag von SolidarMed fand dieses Jahr in Chur statt. Dem Konzept blieb man treu: Die Bevölkerung wurde durch heimliches Ankleben von Stickern symbolisch mit Malaria infiziert. Der Sticker verwies auf eine Website, auf der die „Gestochenen“ sich über Malaria informieren konnten. Besonders erfreulich war die Beteiligung der Churer Medien, die für eine breite Aufmerksamkeit für das Thema Malaria sorgten. Ein Beispiel aus der Zeitung Südostschweiz.
Process of developing the second generation Global Malaria Action Plan has started
The Roll Back Malaria Partnership has now initiated the process of developing the second generation Global Malaria Action Plan (GMAP2) for the period 2016-2025. The GMAP2 will be a practical, multisectoral, action-oriented document designed to accelerate progress in malaria at global, regional and country levels. It will guide the implementation and financing of malaria control and elimination activities on the part of the various Roll Back Malaria Partnership constituencies – which include Governments, Bilateral & Multilateral Agencies, Foundations, Research & Academia, the Private Sector and Civil Society. The GMAP2 will showcase innovations in how to engage new stakeholders, mobilize additional resources and overcome common implementation bottlenecks. To find out more about the GMAP2 development process and to participate in the GMAP2 constituency survey, please visit: